본문 바로가기

کاربرد ناودانی > 자유게시판

본문 바로가기

회원메뉴

쇼핑몰 검색

회원로그인

회원가입

오늘 본 상품 0

없음

자유게시판

کاربرد ناودانی

페이지 정보

profile_image
작성자 Alicia
댓글 0건 조회 21회 작성일 24-08-23 21:00

본문

منظور از بال ناودانی و جان ناودانی چیست؟
ناودانی ساختمان پروفیل‌هایی با سطح مقطع U شکل هستند که سطح مقطع کم و طول بلند دارند. در حقیقت پروفیل‌ها، بر اساس شکل سطح مقطع خود نام‌های مختلفی داشته و در گروه‌های مختلفی قرار می‌گیرند. شکل سطح مقطع ناودانی بسته نیست؛ به همین دلیل در دسته‌ پروفیل‌های باز قرار می‌گیرد. این پروفیل، که در ساختار خود یک جان و دو بال دارد؛ بر اساس شکل بال‌ها، به دو دسته‌ی کلی تقسیم می‌شود:

آشنایی با خط تولید ناودانی
در کارخانه‌های تولید ناودانی در سراسر جهان از جمله ایران برای تولید این مقطع فولادی پرمصرف از دو روش پرسی و فابریک استفاده کرده و براساس آن ناودانی‌ها را در دو دسته‌‌ی پرسی و فابریک قرار می‌دهند. مراحل تولید ناودانی به روش پرسی و فابریک به شرح زیر است:

کارخانه شکفته مشهد
این کارخانه در سال ۱۳۳۰ در جاده‌ی قوچان – مشهد تأسیس شد. کارخانه شکفته مشهد از استانداردهای DIN EN 10279، DIN 1026-1، GOST 8240، استاندارد ملی INSO 4477-1 و استاندارد بین‌المللی ISO 657 – 5 در تولید انواع ناودانی آهنی استفاده می‌کند.

بالاتر توضیح دادیم که تفاوت در بالهای طراحی‌شده متناسب با دو استاندارد UPE و UPN است؛ به بیان روشن‌تر، استاندارد یا مدل UPE (بال موازی) مناسب برای ناودانی C شکل است. اما استاندارد یا مدل UPN (بال مخروطی) برای انواع ناودانی U شکل کاربرد دارد. خبر خوب اینکه هر دو استاندارد در داخل کشور و در خط تولید ناودانی، تولید و عرضه می‌شود. برای دیدن راهنمای علامت اختصاری ناودانی کلیلک کنید.

ناودانی بر اساس شکل ظاهری چه کاربردهایی دارد؟
اگر قرار باشد انواع ناودانی را بر اساس ناودانی شکل ظاهری بشناسیم، لازم است قبل از آن یک دسته بندی ساده انجام دهیم:

ناودانی اروپایی، علاوه بر واردات توسط کشورهایی مانند ترکیه، چین و روسیه، از طریق کارخانه‌های داخلی مانند فولاد شکفته، فولاد ناب تبریز، مجتمع البرز فولاد و… به روش فابریک و پرسی تولید می‌شود. همان‌طور که در مقالات قبل به آن اشاره کردیم، ناودانی‌های فابریک، به طور مستقیم از نورد گرم فولاد به دست می‌آیند. در حالی که در روش پرسی، ناودانی با استفاده از نورد سرد قیمت روز ناودانی ورق‌های فولادی و به کارگیری دستگاه‌های رول فرمینگ، تولید می‌شود. با توجه به این مسئله می‌توان نتیجه گرفت که ناودانی فابریک در مقایسه با ناودانی پرسی از کیفیت و قیمت روز ناودانی بالاتری برخوردار است.

انواع مختلف ناودانی بر‌اساس شکل ظاهری
در ادامه به انواع مختلف ناودانی بر اساس شکل ظاهری اشاره شده است. هر پروژه اقتضای خاص خودش را دارد. بنابراین در زمان خرید ناودانی باید به شکل ناودانی و تناسب آن با پروژه توجه ویژه داشت.

۱. ناودانی ساده
این محصول رایج‌ترین نوع ناودانی با ارتفاع ۳۰ تا ۴۰۰ میلی‌متر و ابعاد ۸ تا ۱۶ سانتی‌متر است که به صورت عمده در ساخت پل‌های باربر استفاده می‌شود.

تعدادی از کارخانه‌های داخلی و همچنین رقبای اروپایی این نوع ناودانی را با کمک ابزارهای کاملاً دقیق طراحان و مهندسان ساختمانی تولید می‌کنند. جدول محاسباتی اشتال از جمله همین ابزارهای بسیار کاربردی است که به لطف آن، اندازه گیری‌ها با سرعت و صرفه جویی بیشتری در زمان و انرژی انجام می‌شود.

ناودانی سبک چه کاربردی دارد؟
عموم ناودانی‌ها، ناودانی سبک هستند. اما منظور از سبک دقیقاً چیست؟ یعنی وزن این مقطع فولادی بنابر جدول استاندارد اشتال ESHTAL، کمتر است. یا به زبان ساده‌تر، ابعاد و وزن ناودانی سبک مطابق با جدول مهندسی محاسباتی نیست، قیمت روز ناودانی بلکه کمتر در نظر گرفته شده است.

댓글목록

등록된 댓글이 없습니다.